Projekt Kong Frederik IX´s bro
10 | 2025

Ny Kong Frederik IX’s Bro

Infrastruktur

Udbygningen af broen der forbinder Lolland med Falster over Guldborgsund, er i fuld gang. En udvidelse af infrastrukturperlen Kong Frederik IX’s bro. Broen, der er en vigtig del af Banedanmarks jernbanenet, skal efter planen stå færdig i 2026 og er allerede nu et projekt, der skiller sig ud i det danske landskab.

Ny Kong Frederik IX’s bro

En sjælden klapbro i dansk byggeri

En bro ud over det sædvanlige 
Projektet rummer en sjældenhed i dansk byggeri, en klapbro. Den bevægelige brokonstruktion er nødvendig for at kombinere vejtrafik og gennemsejling. En løsning, der kun ses i ganske få tilfælde herhjemme. Dette gør projektet unikt og teknisk krævende.

PERI leverer forskallingen til MT Højgård, som er totalentreprenør for Banedanmark, og dermed en central aktør i realiseringen af projektet.

Desuden har mængden af armering i broelementerne været bemærkelsesværdig. Hvert af de 550 ton tunge broelementer består af hele 49 ton armering, betydeligt mere end ved typiske konstruktioner.

Udfordringer og tilpasning
Projektet har undervejs mødt sine udfordringer. I processen blev arbejdsmetoden ændret, og det oprindeligt planlagte PERI skinnesystem blev erstattet af en alternativ løsning med midlertidige understøtninger i form af PERI UP-understøtningstårne, som nu bærer broelementerne under støbning.

Et godt samarbejde i praksis
Samarbejdet mellem PERI og MTH´s projektteam har været præget af god kommunikation og pålidelig levering. “PERI har været nemme at komme i kontakt med, de har leveret gode arbejdstegninger og holdt deres aftaler,” lyder det fra projektledelsen hos MT Højgård.
PERI UP Flex understøtningstårne og MAXIMO formene har været enkle at arbejde med, noget der især har haft stor betydning på en travl byggeplads med mange aktører.

Holdindsats og stolthed
Projektet drives frem af et stærkt hold: 52 betonarbejdere, 20 øvrige håndværkere og 17 styringsfolk arbejder tæt sammen. Alle har spillet en vigtig rolle i, at byggeriet er nået så langt som det er i dag.

Et særligt øjeblik, der står stærkt i hukommelsen, var støbningen af den første stokkekransvæg. Den kurvede væg stillede store krav til præcision og var en teknisk bedrift, som blev løst til perfektion. Et andet højdepunkt var støbningen af det første broelement, et stort øjeblik efter mange måneders forarbejde.

Til støbning af brodæk, anvendes MAXIMO til sider og dæk.
“PERI har været nemme at komme i kontakt med, de har leveret gode arbejdstegninger og holdt deres aftaler. Tårnene og formene har været enkle at arbejde med, noget der især har haft stor betydning på en travl byggeplads med mange aktører."
Nick Bank Koch Dahl
Projektleder | MT HØJGAARD DANMARK A/S
Time-saving forming with MX tie technology as well as the best concrete finishes

MAXIMO Vægforskalling

Det omkostningseffektive system med MX ankerteknik, der giver den bedste betonfinish.

PERI UP Flex Shoring: The maximum level of flexibility.

PERI UP Flex Understøtningstårn

Fleksibel - sikker - hurtig

PERI UP Flex Modular Working Scaffold: Extremely flexible work scaffold for a wide range of applications.

PERI UP Flex Stillads

Fleksibel. Sikker. Hurtig

Arbejder du på et projekt som dette?

Ring til os på 4345 3627 eller kontakt din lokale salgsrepræsentant, så hjælper vi dig videre.