You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Rampen

Projekt data

Sted: Næstved, Danmark

Udskiftningen af broen er en del af det samlede Femern Bælt projekt, som også omfatter kyst-kyst forbindelsen mellem Rødby og Femern.

Denne udskiftning foretages fordi strækningen skal elektrificeres og passagertogene i fremtiden skal køre med 200 km i timen.

Alene i Næstved kommune er det nødvendigt at ændre 20 broer, som skal rives ned og genopbygges.

Opbygningen af den nye bro sker ca. 20 meter nord for den eksisterende bro, der fører Rampen over jernbanen tæt ved Næstved station.

Arbejdet startede i sommeren 2017 og forventes færdigt i slutningen af 2018.
Den nuværende bro vil være i funktion det meste af tiden, mens der bygges, men vil være lukket i en periode i 2018. Når den nye bro er helt færdig vil man herefter fjerne den gamle bro.

Den nye bro får kombineret cykel- og gangsti på begge sider af vejen.

Byggeperioede: 2017 - 2018

Udfordringer

Da der ikke er meget plads på området hvor broen bygges, kræves der særdeles god planlægning af arbejdet fordi togtrafikken og den øvrige kørende og gående trafik skal generes mindst muligt ved arbejdet.

 

 

Kunde

MT Højgaard

Kundefordele

Hurtig og problemfri opstilling af understøtning.

Projektleder Jesper Jensen
Jesper Jensen
Projektleder

Det er af afgørende betydning at alt PERI grejet kan samles i sektioner på pladsen før det samlet kan kranes på plads, for at genere trafikken på stedet mindst muligt.

 

PERI løsning

Til den midlertidige understøtning af broen anvendes HD200 som kan samles i sektioner på op til 8,8 meter i længden og løftes på plads. Dette betød at al understøtning i umiddelbar nærhed af spor kunne monteres på kun 2 dage.

Til forskalling af vederlagsvægge og tunnelvægge anvendes hovedsageligt MAXIMO som udmærker sig ved en hurtigere brugstid grundet ensidig ankerteknik og op til 30% færre ankerpunkter end traditionel rammeforskalling.