Lyngbygård Å - VRB og VST understøtning

Skånsom udvidelse af E45 over Lyngbygård Å
Århus, Denmark

I forbindelse med udvidelsen af motorvejsbroerne på E45 har man for første gang på dansk jord anvendt et unikt understøtningssystem. Systemet hjalp til at effektivisere processen og imødekomme miljøkrav, da man undgik at lave ekstra midlertidige fundamenter omkring åen, og dermed blev faunapassagen skånet for ekstra betonpæle.

Trafikanter, der har kørt på E45 Østjyske Motorvej i myldretiden, ved, at der ofte mangler plads på den travle færdselsåre. Derfor er Vejdirektoratet da også i gang med at udvide den vigtige trafikåre fra Vejle til Aarhus med et ekstra spor i begge retninger.

Første del af arbejdet består i at ekspandere motorvejsbroerne, herunder den, der går hen over Lyngbygård Å, som udgør en vigtig faunapassage under motorvejen.

Kunde:
M.J. Eriksson

 

Projektkategori
Broer

Projekt

Indtryk fra projektet
  • Lyngbygård Å - VRB og VST understøtning
    Ingen midlertidige fundamenter nær åen

    Banebrydende løsning i form af VARIOKIT VRB og VST understøtningssystemerne

    Med en længde på 100 meter er der efter danske standarder tale om en ret lang bro. Samtidig var der af hensyn til den fredede natur omkring åen en række krav til, hvor der måtte laves midlertidige fundamenter. Det system, som PERI præsenterede os for, betød, at vi helt kunne undgå de midlertidige fundamenter tæt på åen, der potentielt kunne forstyrre den naturlige balance i området

  • Lyngbygård Å - VRB og VST understøtning
    Optimering

    PERI har med udgangspunkt i omfattende beregninger designet tårne og bjælker, så konfigurationen specifikt passer til begge sider af broen. Dermed kan man flytte hele det opbyggede system over til den anden side på en blokvogn uden at skille det ad.

  • Lyngbygård Å - VRB og VST understøtning
    Ingen midlertidige fundamenter

    VARIOKIT VRB og VST shoringsystemer er designet til at kunne bære tunge belastninger og tillader opførelse af store strukturer uden behov for midlertidige fundamenter, så derfor kunne man nøjes med at anvende de blivende bropiller.

    En ekstra miljømæssig fordel ved det, er at mængden af beton, der skal placeres og efterfølgende demonteres, reduceres betydeligt.

Projektdetaljer

Lyngbygård Å - VRB og VST understøtning
Lyngbygård Å - VRB og VST understøtning
Christian Murberg
Produktionschef | M.J. Eriksson
Dette system er virkelig genialt, fordi det kan klare de store spænd uden ekstra fundamenter, og så kan det ovenikøbet genbruges på den anden side. Det tager kun 6-8 arbejdsdage at flytte det til den anden side af broen efter udførelsen af den første del, hvilket er en betydelig tidsbesparelse
Arbejder du på et projekt som dette?

Ring til os på 4345 3627 eller kontakt din lokale salgsrepræsentant, så hjælper vi dig videre.