Øresundstunellen - Produktionshallen til støbning af tunnelsektionerne.

Øresundstunnellen
København, Danmark

I år 2000 forbandt Øresundsprojektet Danmark med Sverige med en firesporet motorvej og en dobbeltsporet jernbane. Udover to brotilkørsler, en skråstagsbro og en kunstig ø blev der også etableret en undersøisk tunnel som volumenmæssigt er en af de største i verden.

PERI Weissenhorns omfattende erfaring med at konstruere monolitiske tunneller gjorde at firmaet vandt licitationen foran 15 konkurrende internationale firmaer. Al planlægning, produktion, transport og montage blev udført på kun otte måneder.

  • længde af tunellen: 4 km
  • konstruktions start: 1996
  • tunnel færdig: primo 1999
  • konstruktionsteknik: Teknikken ”Fri fremskubning” som har været anvendt til broer siden 60’erne, blev i Øresundsprojektet, brugt for første gang i forbindelse med en tunnelstøbning.

Entreprenører på Øresundstunnnellen:

  • NCC AB (Sverige)
  • The Laing Group (England)
  • Boskalis Westminster Dredging B.V. (Holland)
  • Dumez-GTM (Frankrig)
  • E. Phil & Son A/S (Danmark)
Projektkategori
Tunneller

Projekt

Indtryk fra projektprocessen

Projekt Information

Nils Bjelm, Byggeleder, Øresundsbroen
Nils Bjelm, Byggeleder, Øresundsbroen
Nils Bjelm
Byggeleder
Øresundstunnellen er verdens største monolitiske tunnel der er bygget. Gennem hele byggeprocessen har PERI indfriet vores forventninger. Selv den stramme tidsplan var ikke et problem, ej heller at leve op til de nøjagtige og ufravigelige byggeforeskifter gennem hele byggepreocessen. PERI har uden tvivl holdt sit løfte hvad angår udførelse, teknisk viden og support.

Vil du vide mere?

Ring til os på 4345 3627 eller kontakt din lokale salgsrepræsentant, så hjælper vi dig videre.

Eksperthjælp?
Øresundstunellen - Produktionshallen til støbning af tunnelsektionerne.
Øresundstunellen - Produktionshallen til støbning af tunnelsektionerne.