You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Funder Ådal

Funder Ådal - VARIO forme på CB klatrekonsoller til støbning af de permanenter bropiller.
 I baggrunden står en midlertidig bropille som bruges til fremskubning af broen.
VARIO forme på CB klatrekonsoller til støbning af de permanenter bropiller.
Funder Ådal - Første brosektion med "fremskubningsarmen" i form af en kileformet stålbjælke.
Funder Ådal - VARIO forme med VT 20 dragere, inde i støbedokken.
Funder Ådal - Kantforskallingen på støbedokken.
Funder Ådal - Broen er ved at tage form ud over Funder Ådal.

Projekt data

Sted: Funder Kirkeby, Danmark

En ubrudt motorvej skulle forbinde Århus og Herning. En del af motorvejen har stået færdig og været anvendt i flere år, men udformningen af strækningen omkring Silkeborg har været til debat, og først i 2006 blev der enighed blandt et flertal i Folketinget.
730 m


 

Udfordringer

Udfordrende bro-strækning på 730 meter
En 12 kilometer lang delstrækning fra Bording og til Funder i den vestlige ende af Silkeborg skal stå færdig til indvielse i efteråret 2012.

En særlig udfordrende del af denne vejstrækning er en 730 meter lang og 30 meter bred motorvejsbro hen over Funder Ådal. Det er på denne spændende del af projektet at PERI leverer forskallingsgrejet.

Broen over Funder Ådal opføres i beton. Det er en såkaldt tvillingebro, der bliver båret af otte sæt permanente bropiller, suppleret af 11 midlertidige piller.
 

Kunde

Züblin & Dywidag JV

PERI løsning

Broen støbes i sektioner á 28 meter

Byggemetoden, der anvendes, kaldes Match Cast som går ud på at støbe vejsektioner á 28 meters længde på byggepladsen og derefter taktvist at skubbe dem ud over de støbte og midlertidige bropiller.

Hver sektion vejer 770 ton og konstrueres i en støbedok ved det vestlige endevederlag, hvor de efter nogle dages tørretid frigøres fra støbeformen og ved hjælp af kraftige, hydrauliske stempler skubbes ud over bropillerne.

Foran på den første brosektion er monteret en 36 meter lang fremskubnings-arm i form af en kileformet stålbjælke. Den sørger for, at den forreste brosektion hele tiden er tilstrækkelig understøttet.

Så snart en sektion er skubbet fri af støbedokken, begynder konstruktionen af den næste. Den bygges i halen på den forrige, og når den er færdig, skubbes den sine 28 meter frem, så den næste sektion kan konstrueres i dokken. Således vokser broen længere og længere - hele tiden 28 meter ad gangen.
770 ton skubbes på teflon og rustfrit stål

Hver af de to bro-baner består af 26 sektioner på 770 ton, hvilket sammenlagt giver 20.020 ton pr. bane. Det betyder, at der skal noget specielt til, når konstruktionen ved hjælp af de hydrauliske stempler skal sættes i bevægelse.

På alle bropiller monteres rustfrie stålplader som leje. Når brodækket skal skubbes frem, lægges der teflonplader mellem brodækket og lejet. Stempler løfter hele konstruktionen syv millimeter, og den skubbes frem over de teflonbelagte plader.

Pladerne skubbes ind, når broen sættes i bevægelse. Derpå flytter de sig sammen med broen, og når der ikke længere er kontakt mellem brosektionen og pladerne, falder de ud i hænderne på medarbejderne i stilladserne ved hver bropille.
Teflonpladerne flyttes derefter om på den første side igen og er klar til at fodre endnu et fremryk. Således bevæger broen sig 25 centimeter ad gangen.

Det tager i alt cirka seks timer at flytte en sektion dens 28 meter frem. Ved det sidste skub skal der presses med en kraft på 470 ton.

Blandt de PERI-løsninger, der er valgt til bro-projektet, er VARIO, i kombination med CB Klatringssystem det som anvendes til de permanente bropiller. Til de midlertidige bropiller anvendes TRIO mens det er VARIOKIT, der anvendes i støbedokken.