You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

mar.
mar.

Sommerhusdrømme

24. mar. 2022

Thomas Uhrskovs sommerhusdrøm: fra tv-vært til bygherre og betonarbejder

Thomas Uhrskov og hans hustru Helle besluttede sig efter utallige ferier i udlejningssommerhuse i Klitmøller at købe en sommerhusgrund i området og selv designe og bygge deres drømmesommerhus. Familien Uhrskovs nye sommerhus er langt fra ordinært. Det er formet som et ’H’, med 3 karnapper og har hele 24 hjørner, som alt er udført i beton. Thomas’ kærlighed til In-Situ beton har ledt ham i retning af PERI Danmark og deres DUO Systemforskalling, der er så brugervenligt, at selv en ufaglært kan støbe fundamenter, vægge og tag med en smule professionel rådgivning.

Thomas Uhrskov har altid været alsidig med alt fra værtsroller på diverse TV-programmer om ski til foredrag og forfatterskab. Thomas er et aktivt menneske, der elsker at gå i dybden med nye projekter og udfordringer.

Mange ferier er blevet tilbragt i Klitmøller i udlejningssommerhuse, hvor surfing i Vesterhavet har stået højt på dagsordenen. For hvert besøg er drømmen om at eje et sommerhus taget til, men det perfekte sommerhus i feriemekkaet på den jyske vestkyst fandtes ikke. I 2021 tog Thomas sammen med sin hustru Helle derfor en beslutning om at bygge deres eget sommerhus i beton - helt selv og helt fra bunden.

- Min hustru og jeg elsker Klitmøller, men vi har ikke kunnet finde det perfekte sommerhus. Pludselig fik vi idéen om at indfri vores sommerhusdrøm ved at designe og bygge vores eget. Vi fik hurtigt købt en grund med en fantastisk beliggenhed 300 meter fra vandet. Helle gik med det samme i gang med at tegne vores sommerhus ud fra de erfaringer, som vi har gjort os gennem de sidste 14 år i forskellige udlejningssommerhuse i Klitmøller, fortæller en passioneret Thomas Uhrskov.

Kærligheden til beton

Klimaet i Klitmøller sætter sit tydelige spor på de lokale sommerhuse, hvor familien Uhrskov har erfaret, at der hvert år stilles store krav til vedligeholdelsen af ejendommene. Vind, sol, salt og sand gør, at de fleste sommerhusejere starter ferierne med pleje af deres boliger. Det var en af de primære årsager til, at Thomas ville bygge i beton fremfor træ.

- Beton er for mange ensbetydende med triste boligblokke uden sjæl og forfærdelige konstruktioner bygget af elementer, hvilket formentlig stammer helt tilbage fra 70’ernes byggesjusk. Helle og jeg er derimod tossede med beton af flere årsager. Det er robust og kræver et minimum af vedligeholdelse, og med In-Situ beton har vi uanede muligheder og fuld frihed i forhold til designet, siger Thomas og fortsætter:

- I jagten på det helt rigtige system til at støbe alt fra fundament til loft faldt jeg hurtigt over letvægts forskallingsformene fra PERI kaldet DUO. Kort tid efter havde jeg haft flere personer fra PERI i røret, der efter et par gode snakke, introducerede mig for PERI CAD Software. Her indsatte vi vores design af huset, hvorefter jeg kunne se, hvordan og hvilke DUO elementer vi skulle bruge til forskallingen. Derefter gik der ikke længe, før vi fik leveret DUO formene i Klitmøller.

René Østergård, der er salgsingeniør hos PERI Danmark, har rådgivet Thomas fra den spæde start og René har været imponeret over Thomas’ indstilling til byggeriet.

- Thomas’ forventninger til resultatet var realistiske fra start i forhold til de bare betonvægge, da man med In-Situ ikke kan garantere vægge, der er glatte som en ål. Det vidste han godt, og de ville faktisk gerne have små uregelmæssigheder i væggene, da det giver sommerhuset kant og sjæl, fortæller René.

Byggeklodser for voksne

PERI DUO er et simpelt letvægtsforskallingssystem, hvor den tungeste del vejer under 25 kg. Det gør det let at håndtere og arbejde med – selv for en ufaglært.

- Thomas har hænderne skruet rigtigt på, men han er stadigvæk en ufaglært amatør i det her regi. Thomas er med sine flotte resultater et levende bevis på, at DUO er et af markedets mest simple produkter. Når en skientusiast uden erfaring kan støbe fundament, vægge og tag med DUO, så kan alle. Men også de professionelle kan drage fordel af, at DUO gør arbejdet langt enklere og hurtigere at udføre, siger Jørn Ari fra PERI Danmark

Thomas Uhrskov selv har da også nydt at arbejde med formene:

- Den gode rådgivning fra de mange dygtige mennesker hos PERI har været en kæmpe hjælp. Samtidig er DUO formene utroligt nemme at anvende, det er som byggeklodser for voksne. I arbejdet med det her fantastiske system er jeg blevet smaskforelsket i tyske ingeniører. Alle kan støbe en havemur med det her system, man behøver jo ikke starte ud med at støbe et sommerhus, der har 24 hjørner, en terrasse, et surferskur, osv., lyder det afrundende fra Thomas Uhrskov.

Forskallingen af sommerhuset fra fundament til loft i hovedbygningen er afsluttet, men byggeriet er i skrivende stund sat på pause grundet vinteren og vil blive genoptaget til foråret. Thomas regner med, at deres drømmesommerhus står færdigt i løbet af sommeren 2022, hvor det i så fald har taget familien Uhrskov, med assistance fra bl.a. PERI Danmark, blot ét enkelt år at bygge.

Om PERI
PERI leverer bæredygtige løsninger i form af forskalling, stillads og rådgivning til ethvert bygge- og anlægsprojekt.

Den tyske familievirksomhed PERI har eksisteret i over 50 år og har altid været en pioner inden for forskallings- og stilladsteknologi. Med mere end 70 datterselskaber fordelt på 90 lande er PERI repræsenteret over hele verden. Virksomheden har mere end 9.500 ansatte og en total omsætning på 1,68 mia. € sidste år. PERI har været til stede i Danmark siden 1993.

For yderligere billedmateriale
og koordinering af interviews