You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

mar.
mar.

Forskallingsdirektør gør status

30. mar. 2023

Et øget behov for en konstant finger på pulsen

Da PERI Danmarks regnskab for nylig blev offentliggjort, var tallene på bunden sorte. Ikke desto mindre forudser den administrerende direktør hos materielleverandøren et øget behov for en konstant finger på pulsen samt rettidig omhu grundet den omfattende uforudsigelighed, der kendetegner samfundet og branchen lige nu.

De seneste par år har den danske byggebranche været præget af en lang række udefrakommende påvirkninger, der i nogle tilfælde nærmest ændrede vilkårene natten over, og for de fleste kom helt ud af det blå. Eksemplerne er mange; pandemi, en spærret Suez-kanal, krig i Europa, materialeknaphed og prisstigninger.

Disse faktorer har naturligvis også påvirket aktiviteterne i det danske selskab i PERI-koncernen, der leverer forskalling og stillads til bygge- og anlægsprojekter. Ikke desto mindre endte det netop offentliggjorte regnskab for PERI Danmark med et resultat på 5,8 mio. kr. på bundlinjen, hvilket er markant bedre end det foregående år. Dette skal dog ses i lyset af, at 2021 var et ekstremt udfordrende år, og at man fortsat ser ind i endnu et potentielt usikkert år. Adm. direktør for PERI Danmark Henrik Søgård Olsen udtaler:

- Selv om vi kommer ud af året med et overskud, så har de seneste par omskiftelige år lært os, at vi ikke længere kan stole blindt på forecasts. Som en del af en velkonsolideret familieejet virksomhed, så er rettidig omhu et uhyre vigtigt mantra for os. Derfor er vi i ledelsen meget optagede af en stram styring af omkostningerne og en endnu tættere opfølgning, nærmest på daglig basis.

”Det eneste, jeg ved, er at jeg intet ved”
Den danske byggebranche ser ind i et usikkert 2023 præget af dystre prognoser og en mulig recession. Det tager PERI Danmark bestemt til efterretning, men ikke desto mindre, så er der fortsat god aktivitet hos mange kunder og dermed også hos materielleverandøren. Derfor er det umiddelbart svært for direktøren at forudse, hvordan det næste år går:

- For at citere Sokrates: det eneste, jeg ved, er at jeg intet ved. Hvis de projekter, der er i tilbudsfasen samt på nippet til at gå i gang, bliver gennemført, så ser vi ind i et rigtig fint år. Men hvis vi ser ind i udskydelser og aflysninger som følge af en potentiel recession, så kan det blive endnu et udfordrende år, siger Henrik Søgård Olsen og fortsætter:

- Vi skal som organisation naturligvis være klar til at servicere vores kunders behov, og det kræver fx en vis mængde materiel på lager – og det har vi også. Men som sagt, så har vi i højere grad end tidligere en konstant finger på pulsen, så vi kan foretage de nødvendige tilpasninger og effektiviseringer, der gearer os til at agere i det marked, der måtte være. Også for at fremtidssikre på egne og kundernes vegne.

Effektivitet via teknisk sparring er vejen frem
Når Henrik Søgård Olsen ser på PERI Danmarks projekter i 2022, så var fællesnævneren høje krav til effektiviteten, der fordrede en løbende teknisk sparring. Blandt eksemplerne kan nævnes Statens Naturhistoriske Museum, hvor byggepladsens begrænsede størrelse gjorde det nødvendigt at levere formene samlede og klar og lidt ad gangen, samt toppen af Lighthouse i Aarhus, hvor mere end 400 timers beregninger om vind, vejr og sikkerhed dannede grundlag for Danmarks største konstruerede stillads i højden.

- Der har været nogle virkelig spændende og komplekse projekter, som har været i støbeskeen længe. Nogle kulminerede sidste år, og nogle kommer i den nærmeste fremtid. De har i høj grad vist vigtigheden af vores tekniske kompetencer og den rådgivning fra start til slut, som vi kan tilbyde vores kunder. Og det er da også det, der giver mig en tro på, at vi er gearet til at klare os godt igennem en usikker tid. Vi har nogle innovative produkter og en teknisk dygtig organisation, slutter Henrik Søgård Olsen.

Om PERI
PERI leverer bæredygtige løsninger i form af forskalling, stillads og rådgivning til ethvert bygge- og anlægsprojekt.

Den tyske familievirksomhed PERI har eksisteret i over 50 år og har altid været pioner inden for forskallings- og stilladsteknologi. Med mere end 70 datterselskaber fordelt på 90 lande er PERI repræsenteret over hele verden. Virksomheden har mere end 9.500 ansatte. PERI har været til stede i Danmark siden 1993.

For yderligere billedmateriale
og koordinering af interviews