You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

apr.
apr.

DM i Skills 2024 | Bygningsstruktør

14. apr. 2024

PERI sponsorerer fremtidens byggematerialer til DM i Skills

Siden 2011 har PERI Danmark været en stolt sponsor af Danmarksmesterskaberne for erhvervsuddannelser, også kendt som DM i Skills. Traditionen fortsatte ufortrødent i år, hvor vores forskallingssystemer kom til deres ret under konkurrencen for landets bedste bygningskonstruktører. En sponsor-tradition med et særligt formål, ifølge vores projektledere Bo Lauridsen og Per Holm.

Historien om vores engagement begynder tilbage i 2011, da opdagelsen af manglende krandækning og systemforskalling i uddannelsesdirektivet inspirerede vores projektleder Bo Lauridsen til handling. Gennem samarbejde med Byggeriets Uddannelser og skoler blev der udviklet et løsningsforslag, der blev til et sponsorat og samarbejde med Byggeriets Uddannelser samt øvrige faglærere fra alle erhvervsskolerne med Struktøruddannelsen efterfølgende.

- Udfordringen har altid været, at der manglede lærepladser på grund af utilstrækkelig erhvervsforberedelse fra forældre og folkeskoler, samt det voksende administrative besvær, der følger med, hvis en virksomhed ønsker at optage lærlinge, fortæller Bo Lauridsen og fortsætter:

- Det førte til, at mange elever endte med at tage deres praktik på skolen, hvorved de ikke fik erfaring med anvendelsen af systemforskalling, som ellers er det mest benyttede til pladsstøbte betonkonstruktioner. I forbindelse med en dialog med Byggeriets Uddannelser, som på det tidspunkt var i færd med at etablere DM i Skills, indgik vi en aftale om et sponsorat. Samtidig foreslog vi at bidrage med mandskab til forløbet.

‘SKILLS har et formål - ligesom vores sponsorat’
”Skills har et formål,” lyder det fra vores projektleder, Bo Lauridsen, som understreger, at fokusset på effektivisering, tidsbesparelser og genanvendelse stiller krav til arkitekter, projekterende, entreprenører og leverandører, såsom PERI, om at støtte op om dette formål.

- Jeg oplever endelig en betydelig udvikling på uddannelsesområdet. Og som førende inden for design, udvikling, produktion og rådgivning inden for anvendelse af systemforskalling og stilladser føler vi os forpligtede til at bidrage, forklarer Bo Lauridsen.

Heldigvis er vores bidrag heller ikke gået ubemærket hen. Det har nemlig haft stor betydning for, hvordan uddannelsen som bygningsstruktør ser ud i dag, hvor systemforskalling er kommet på skoleskemaet.

- For første gang nogensinde i år er systemforskalling beskrevet i svendeprøven som et muligt valg af værktøj til dele af opgaven. Jeg er overbevist om, at uddannelsesinstitutionerne snart vil acceptere, at systemforskalling er nødvendig sammen med den håndværksmæssigt traditionelle, tilføjer Bo.

Fokus på arbejdsmiljø
Den viden kunne eleverne så avende på konkurrenceguldet den18.-21. april, hvor fire konkurrerende hold blev udfordret med tre opgaver fordelt over de tre dage.

Med hjælp fra PERI DUO Universal forskalling og PERI MULTIFLEX dækforskalling samt tegningsmateriale til udførelsen, skulle de studerende opstille forme til støbning, såvel som forme til søjler og dækforskalling. Til sidst skulle de konstruere en armeringsbjælke med klippet og bukket armeringsstål.

Og ved slutningen af de tre dage blev det forventet, at et betonfundament med en arkitektonisk signatur, to søjler med en forbundet bjælke og en armeret bjælke stod færdige.

Udover at blive vurderet på deres håndværksmæssige kunnen, blev eleverne også bedømt separat for deres arbejdsmiljøpræstationer. Her inkluderede vurderingskriterierne orden, ansvarlig brug af værktøj og effektiv anvendelse af tekniske hjælpemidler til at håndtere tunge materialer. Og med PERIs kompatible forskallingssystemer blev den sidstnævnte opgave lempelig og enkel.

- Vores letvægtsforskalling i polytech er virkelig et kompatibelt system. Vi kalder det 'Lego for store drenge' - det er nemt at arbejde med. Og når det kommer til arbejdsmiljøet, så er der også en masse fordele i form af ergonomi, sikkerhed og brugervenlighed. Det betyder, at det skåner de udførende for slid og belastning, fortæller Bo Lauridsen og fortsætter:

- Vores MULTIFLEX dækforskalling har også den fordel, at den vejer mindre pr. meter. Det betyder, at den mindsker belastningen på både elever og håndværkere i deres daglige arbejde. Så når eleverne er i konkurrence, behøver de ikke bekymre sig om arbejdsmiljøet som en stressfaktor - de kan i stedet fokusere fuldt ud på at udføre deres opgave.

For yderligere billedmateriale
og koordinering af interviews