You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

dec.
dec.

Holtehallen

2. dec. 2021

5.000 m2 tag udskiftes på rekordtid

Det er ikke så ofte, at der i Danmark udskiftes så store tagkonstruktioner, men inden for en overkommelig fremtid kan det blive en tilbagevendende opgave for mange entreprenører, i hvert fald hvis man spørger Sektionsdirektør hos Vida A/S Brian Stokholm:

- De senere år er vi begyndt at få flere opgaver ind, hvor hele tagkonstruktioner på større bygninger skal udskiftes. Det er heller ikke så sært, da mange danske skoler, koncerthuse og sportshaller er bygget i start 70’erne og 80’erne. Mange af tagene kan ikke længere repareres, hvorfor man er nødsaget til at udskifte hele tagkonstruktionen som med Holtehallen, fortæller Brian og fortsætter:

- Udskiftning af store tagkonstruktioner stiller betydelige krav til overdækningen, hvor vi med Holtehallen har et spænd på 42 meter. Ved reparationer af mindre tagkonstruktioner ville man typisk kunne opsætte et understøtningsstillads i midten, men det var selvsagt ikke muligt her. For at kunne holde tidsplanen, har vi anvendt overdækningen fra PERI kaldet LGS 150, der nemt og forsvarligt kan anvendes til det store spænd.

Overdækningens svar på den grimme ælling
Ved første øjekast virker det monstrøse overdækningssystem klodset og uoverskueligt for mange, men når først man har arbejdet med det i praksis, kommer der udelukkende positive tilbagemeldinger.

- Når vi præsenterer LGS overdækningssystemet, er kunderne som oftest en smule skeptiske. Men hver gang de gennemgår processen og får etableret det på byggepladsen, melder de tilbage, hvor nemt det er at håndtere og fremhæver især stabiliteten, siger Peter Bigum, der er Industriel Stilladsmanager hos PERI Danmark.

Det er heller ikke første gang, at Vida har anvendt PERI’s overdækningssystemer til udskiftning af en stor tagkonstruktion, derfor vidste de på forhånd, at det er nemt at samle og opsætte.

- Vi har tidligere brugt PERI’s overdækning ved etableringen af et nyt tag på en skole for et års tid siden, hvorfor vi bl.a. ved, at overdækningen kan tilpasses bygningens dimensioner. Vi ved også af erfaring, at samlingen og fastgørelsen af overdækningen faktisk er simpel og effektiv. Samtidig anvender vi i forvejen stilladser fra PERI, hvilket gør, at vi er i besiddelse af de fleste nødvendige komponenter, siger Brian Stokholm.

Stort spænd kræver stor sikkerhed
Der er ikke mange leverandører i Danmark, der råder over overdækning, der har et spænd på over 40 meter, da de fleste overdækninger kun går op til knap 20 meter. Heldigvis for Vida er PERI’s store overdækning et gennemtestet system, der anvendes verden over, hvilket giver ro i maven hos Brian Stokholm.

- På internationalt plan har PERI’s LGS-overdækning været flittigt anvendt i over 15 år, hvorfor det naturligvis er gennemtestet, og der er foretaget diverse beregninger af professionelle ingeniører, så vi er sikre på, at sikkerheden er på plads. Derfor ved vi også, at håndværkerne trygt kan færdes på stilladserne og færdiggøre arbejdet, skulle der komme massiv regn, vind og sne. Det har været en essentiel faktor for os, når byggeriet jo skal foregå i efteråret og vinteren, siger Brian Stokholm.

Holtehallen er igen klar til boldspil, idræt og arrangementer allerede fra januar 2022, men står først helt færdig i slutningen af marts måned 2022.

For yderligere billedmateriale
og koordinering af interviews